torsdag 26 februari 2009

Semlor, en sammanfattning

Jag har nu äntligen smakat på en semla från Gunnarssons. Min svägerska hade köpt med sig igår och jag smakade en halv då jag kom hem vid 23-tiden igår efter att ha varit i Abrahamsberg och käkat italienskt med mina gamla mammakompisar från Hässelby. Jag vet inte om det var att jag var för mätt eller om det var så att semlan stått framme för länge men den kändes, till min besvikelse, väldigt torr. Grädden var god, mandelmassefyllningen jättegod, kardemummasmaken var tydlig och bra men själva bullen kändes fabriksbakad. Jag hade väntat mig sååååå mycket mera!

Nej, det finns fortfarande ingen semla som slår de jag själv bakade

För att sammanfatta vår diskussion av semlor så kan man väl konstatera att jakten på den perfekta semlan fortsätter men att det ändå finns goda semlor i t.ex. Gustavsberg (men man får se upp då det även finns mindre goda semlor i omlopp där..), Dieselverkstadens semlor duger i brist på annat, flippar kan bli floppar, samt att inget faktiskt går upp mot de semlor man har knådat och fyllt själv med både kärlek, omtanke och riktigt smör.

/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar