söndag 15 mars 2009

Söndag kväll

Det hettar härligt i kinderna efter uteleken idag. Även om inte solen tittade fram så var det skönt att vara ute. Fast barnen var väldigt blöta efteråt.

Smörgåstårta är grymt underskattat. Det anses väl kanske lite töntigt här i storstaden, men i mina trakter är det vad man bjuder på när det är kalas i faggorna.
favoriten är ett kafé hemma i katrineholm som har rostad lök på tårtan. Låter konstigt men är faktiskt mycket gott.

När jag gör smörgåstårta själv (sällan nuförtiden) så blir det ofta tonfisk, räkor, ägg och rom som bas. Och så en massa kladdigt mums förstås.

Den som de har på Erssons är ganska god, den innehåller rökt lax vilket ger lite speciell smak. Den är väldigt hög och fin vilket gör att den ser mer elegant ut och sänker töntstämpeln. ;-)

Annars är det fasiken som förgjort att få tag på en riktigt bra räkmacka i den här stan. Jag tycker jag har provat de flesta klassiska ställena, men blir ofta besviken.

Den ska såklart ha handskalade räkor, ägg och majonnäs. Färskt och fräscht bröd och rätt avvägd mängd och kryddning...
Den som kommit närmast än så länge är ett ställe inne på Söderhallarna. (Jag kommer inte ihåg vad det heter).

vi ses på onsdag,
Anna

3 kommentarer:

  1. Allt prat om smörgåstårta har gjort mig sugen. Har inte gjort smörgåstårta sedan jag bodde i Västerås, men som du säger Anna, när det var kalas så var det smörgåstårta man ville ha :)

    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hinner nog inte med att komma imorgon över huvudtaget. Men jag hoppas jag kan nästa gång!
    Ha skoj!
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Din tårta lät god Anna. Förhoppningsvis får man chansen att smaka på den någon gång ;)

    Jag såg att de hade höga o fina på Erssons- kanske får bli ett mål någon dag?

    /Katarina

    SvaraRadera