fredag 6 mars 2009

Inget särskilt, förutom att det är fredag igen

Hej allihop!

Fredag igen! Veckorna bara rusar iväg, vet inte var de tar vägen. När jag var 20 så var veckorna längre, det kan jag svära på...
Höll på att ramla och slå ihjäl mig på vägen till dagis idag. Smidighet är inte direkt mitt förnamn så om jag ramlar så ramlar jag ordentligt! Lyckades dock ta emot mig med handen innan jag damp i backen. Frågan är vem jag skall stämma om jag inte kan jobba med båda mina händer??? (Enhandsmassage är inte för min bransch...)

Nåja, här är i alla fall ett litet vin/ost/mat-tips till helgen som jag fick av en kompis som har kontakter på Vin och Sprit och hela tiden håller sig uppdaterad vad gäller just vin och sprit och vad som skall ätas till.


Stoneleigh Sauvignon Blanc passar till getostar som chèvre, till grön ärtsoppa (god förrätt!) och till den här smakrika soppan med räkor. Vitt vin och crème fraiche ger bägge syra till soppan = perfekt till veckans vin!

Palsternacks- och äppelsoppa med räkor
4 portioner


1 gul lök, grovtärnad
2 palsternackor, grovtärnade
1 chili, urkärnad och skivad
4 äpplen, skalade och urkärnade
2 dl vitt vin
6 dl hönsbuljong
2 dl crème fraiche
100 gram räkstjärtar, grovhackade
1 knippe dill, plockad
salt och peppar

Koka lök, palsternacka, chili och tre av äpplena mjuka i en kastrull med vin och buljong. Mixa sedan slätt, tillsätt crème fraiche och smaka av med salt och vitpeppar. Tärna det återstående äpplet, blanda med räkor, dill och nymalen svartpeppar. Servera soppan med räkblandningen.

Trevlig helg allihopa!

1 kommentar:

  1. Det där låter ju jättesmarrigt. Själv köpte jag Thaimat från en liten vagn som står på en bakgata när jag promenerar hem. Smarrigt och väldigt lättlagat en fredag :o)
    Va inspirerande jag är- ena dagen pannkakor och andra dagen take away.
    Nu ska jag sjunka ner i soffan och somna framför Tv:n med ett urdrucket vinglas framför mig. Jag älskar att somna i soffan på fredagar.
    Dop imorgon men vi kanske ses ute på söndag.
    Må gott alla och trevlig helg!
    /Karin

    SvaraRadera